Σεπτεμβρίου 11, 2009

Στο μουσείο της Ακρόπολης

Posted in Άνεμοι κ Ύδατα στις 3:51 μμ από perissos

Το Σαβ που μας πέρασε πήγα με φίλους στο μουσείο της Ακρόπολης.

Πρώτη μου φορά που πέρναγα από την περιοχή εδώ κ 2-3 χρόνια. Η αλήθεια είναι πως δεν ήμουν προετοιμασμένος για ένα τόσο εντυπωσιακό κτίριο. Από όποια πλευρά κ να το δεις (μέγεθος, σχεδιασμό, εκτέλεση, διακόσμηση) το μουσείο εντυπωσιάζει. Ξεχωρίζει εξώφθαλμα από όλες τις πολυκατοικίες-απολιφάδια γύρω-γύρω.

Οι θετικές εντυπώσεις πολλαπλασιάζονται από τα βήματα ως την είσοδο του κτιρίου. Πράσινο με μικρές ελιές στα δεξιά, δάπεδο από διάφανο πλέξιγκλας κάτω για να βλέπεις τα ερείπια που ήρθαν στο φως κατά τη θεμελίωση. Προσωπικά θα προτιμούσα το πλέξιγκλας να μην ήταν πικέ(*), αλλά αυτό κάθε άλλο παρά παράπονο είναι 🙂

Στη συνέχεια η είσοδος με σταθερούς ανιχνευτές μετάλλων, σκάννερ για τις τσάντες κ σεκιουριτάδες με φορητούς ανιχνευτές. Ο έλεγχος ήταν εξονυχιστικός, μας έγδυναν στο παραμικρό μπιπ. Η επόμενη φώτο, νομίζω, τα λέει όλα.

IMG_0371

 

Πέρα από τα “δρακόντεια” μέτρα ασφαλείας, η αναμονή ήταν ελάχιστη, καθώς είχαμε κάνει online κράτηση. Πας στο ταμείο e-ticket με τον κωδικό κ το όνομα της κράτησης, παίρνεις το απόκομμα κ τέλος.

Το μουσείο είναι φτιαγμένο κ οργανωμένο κατ’εικόνα κ ομοίωση του βράχου της Ακρόπολης. Τι εννοώ;

Στο ισόγειο, στο διάδρομο προς τις σκάλες έχει κ από τις 2 πλευρές πάμπολλα, αγγεία κ αντικείμενα από τις ανασκαφές στη βάση κ την περιφέρεια του βράχου, από εργαστήρια, αναθήματα,… Όπως άκουσα κ ένα σχόλιο στο ραδιόφωνο “Αγγεία! Πολλά αγγεία! Χορταίνει το μάτι σου αγγεία!”. Έτσι είναι! Πολλά αγγεία σε ένα διάδρομο κ τα παίρνει λίγο η μπάλα, περνάνε στο ντούκου, χάνονται λίγο. Πόσο μάλλον όταν ακριβώς από επάνω σου υπάρχει το διάφανο πάτωμα του επάνω ορόφου. Άντε να κρατηθείς κ να μην κοιτάξεις από περιέργεια προς τα επάνω να δεις τι περπατάει 🙂

Στον 1ο όροφο υπάρχουν οι Καρυαάτιδες, όλα τα αγάλματα(#) κ γενικά όλα τα αντικείμενα που είχαν βρεθεί στην Ακρόπολη, δηλ. επάνω στο βράχο. O χώρος είναι εξαιρετικά αυρύχωρος κ φωτεινός, εντυπωσιακός. Μια πληροφορία που δεν την ήξερα (ίσως να υπήρχε κ στο παλιό μουσείο κ να μηντην είχα προσέξει) ήταν το πόσοι ελεύθ. επαγγελματίες της εποχής έκαναν αναθήματα στη θεά με τα πρώτα τους κέρδη. Φαντάζεσαι να γινόταν κάτι αντίστοιχο τώρα;($) Το πλήθος των αγαλμάτων, όμως, μου φάνηκε κάπως… πώς να το πώ; τοποθετημένο λίγο άτακτα, χωρίς κάποια οργάνωση. Λογικό μεν, εάν σκεφτεί κάποιος ότι σχεδόν όλα είναι αναθήματα από πιστούς ανά τους αιώνες κ ο καθένας είχε το γούστο του. Αλλά κ πάλι μου δόθηκε η εντύπωση της έλλειψης μιας οργάνωσης. Π.χ. από εδώ οι κόρες, από εκεί τα ζώα, ή από εδώ οι πλούσιοι, από εκεί οι κακομοίρηδες. Ίσως κ να υπήρχε κ εγώ να μην την πρόσεξα, δεν επιμένω.

Δεν κρατήθηκα κ, πηγαίνοντας στην τουαλέττα, παραβίασα την απαγόρευση φωτογραφίας(&) κ πήρα μία με την αίθουσα με τα αγάλματα. IMG_0372

Στον τελευταίο όροφο (δηλ. στο αντίστοιχο του ίδιου του Παρθενώνα) υπάρχει σε φυσικό μέγεθος(@) η ζωοφόρος κ οι μετώπες του Παρθενώνα. Αυτή είναι κ η αίθουσα η οποία με απογοήτευσε/λύπησε/μελαγχόλησε περισσότερο, εάν μπορώ να χρησιμοποιήσω αυτά το ρήματα. Κ αυτό γιατί μου φάνηκε απελπιστικά άδεια. Όχι τόσο για τα κομμάτια που έλειπαν όσο για αυτά που έμειναν(^). Τα περισσότερα σχεδόν δε διακρινόταν τι δείχνουν από το πέρασμα του χρονου, έπρεπε να διαβάσεις την επιγραφή. Είναι η παγκόσμια κληρονομιά, ναι, αλλά μόνο αυτό έμεινε για να γεμίσει μία τόσο μεγάλη αίθουσα; Κρίμα! Στο βάθος από τα παράθυρα φαινόταν εντυπωσιακός ο Παρθενώνας, αλλά τι φάντασμα έχει καταντήσει τώρα πια, μετά από τόσους αιώνες απογύμνωσης κ λεηλασίας…

Σε αυτόν τον όροφο υπάρχει κ ένας χώρος με καθίσματα κ ένα video wall όπου προβάλλεται συνέχεια το 10λεπτο φιλμάκι για την ιστορία της Ακρόπολης. Ιδιαίτερα περιεκτικό κ μεστό σε πληροφορία, καθώς η 3D αναπαράσταση σε βοηθάει να καταλάβεις καλύτερα από κάθε έκθεμα κ μακέτα πώς ήταν κάποτε, πώς κ γιατί φτιάχτηκε, γιατί είναι μοναδικός, πώς κ γιατί είναι έτσι τώρα. Είδαμε μάλιστα κ το director’s cut version, με τους μαυροφορεμένους χριστιανούς να προκαλούν καταστροφές. Τόση φασαρία για κάτι(%) που θα έπρεπε να διδάσκεται στα σχολεία.

Για το τέλος, μία μικρή περατζάδα από το “μπαλκόνι” του καφέ του μουσείου. Πολύ ωραία θέα στο βράχο, με μόνη παραφωνία τις 3 πολυκατοικίες μέσα στη μέση. Ακούγοντας σκόρπιες κουβέντες για τις πολυκατοικίες κ τη μετεγκατάστασή τους δεν έβρισκα κ πολύ νόημα, μέχρι που τις βλέπεις μπροστά σου. Αλήθεια είναι ρεσιτάλ παραφωνίας. Ίσως θα έπρεπε να μείνουν εκεί, δείγμα της νεοελληνικής προσφοράς στη διαχρονική παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά 🙂

IMG_0373

 

H γενική αίσθηση που μου άφησε το μουσείο είναι λίγο μπερδεμένη. Μπορείς να μάθεις πράγματα κ ο χώρος δεν έχει καμία σχέση με το παλιό μουσείο, καμία αμφιβολία για αυτό. Είναι ένα εντυπωσιακό κτίριο, αλλά μου άφησε μικτές εντυπώσεις για τη σκοπιμότητα του μεγέθους του κτιρίου. Χρειαζόταν ένα τόσο μεγάλο κτίριο για να χωρέσουν τα εκθέματα σε ένα χώρο που τους αρμόζει ή χρειαζόταν για να χωρέσει το νεοελληνικό Εγώ μας; Δεν είμαι σίγουρος κ δεν μπορώ να καταλήξω.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, κλείσε εισιτήρια κ πήγαινε. Μέχρι το τέλος του χρόνου θα είναι 1ε το εισιτήριο, ευκαιρία είναι. Θα δεις σίγουρα κάτι καινούριο ή αν θες κάτι παλιό από 1 νέα οπτική γωνία.

 

 

(*) Εάν παρατηρήσεις, το διάφανο πλέξιγκλας έχει μικρές μαύρες κουκίδες κ δεν είναι εντελώς διάφανο. Αυτο έγινε για να έχει το μάτι ένα σημείο αναφοράς κ να μη σε πιάσει ίλιγγος, νομίζοντας ότι αιωρείσαι στον αέρα πάνω από τις ανασκαφές 4μ. κάτω.

(#) Εκεί έμαθα κ την ετυμολογία της λέξης άγαλμα: αυτό που κάνει το θεό να αγάλλεται, να χαίρεται.

($) “Εγώ, ο πιστός προγραμματιστής perissos, αφιερώνω με ευγνωμοσύνη στην Παναγία την Debuggerούσα τα μισά κέρδη από το πρώτο μου πρόγραμμα”. Πάρτυ θα έκανε το παπαδαριό, μέσα στη χλιδή θα ζούσαν όλοι τους, καμία ανάγκη για Βατοπέδια κ άλλα ταπεινά

(&) Την οποία τηρούν συμπαθητικά αγόρια κ κορίτσια φύλακες οι οποίοι περιφέρονται ανάμεσα στον κόσμο με πολιτικά.

(@) Δηλ. σε διαστάσεις περιμέτρου αντίστοιχες του Παρθενώνα.

(^) Ο Έλγιν έκανε καλή δουλειά, η αλήθεια να λέγεται. Πήρε τα πιο καλοδιατηρημένα κ “ζωντανά” κ μας άφησε τον κατηφέ.

(%) Ότι παίζει να έχουν κάνει περισσότερες καταστροφές στα αρχαία μνημεία οι αγράμματοι κ μισαλλόδοξοι χριστιανοί με το αντιπαγανικό τους μένος, παρά όλες οι ορδές των βαρβάρων μαζί.

Advertisements

2 Σχόλια »

  1. georgeadams said,

    1. Αυτό που δεν κατάλαβα εγώ είναι για ποιό λόγο απαγορεύονται οι φωτογραφίες. 😦

    2. Οι «παράφωνες» πολυκατοικίες βρίσκονται στο σημείο αυτό εδώ και πολλααααά χρόνια και μάλιστα έχουν κριθεί διατηρητέες. Όταν σχεδιάστηκε το νέο μουσείο ήταν δεδομένη η θέση τους και οι αρχιτέκτονες θα έπρεπε να τις είχαν λάβει υπόψη τους…

  2. perissos said,

    1. Υποθέτω επειδή το φλας προκαλεί βλάβες στα εκθέματα, χωρίς να μπορώ να το δικαιολογήσω (σε κάποιο μουσείο είχα διαβάσει κάτι σχετικό)

    2. Σωστό


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: